Nergens wordt zo duidelijk hoe groot de verschillen zijn tussen twee landen, als bij de aankoop van een (tweede) huis in Italië, Ook al is de aankoop of verkoop van een huis gebaseerd op dezelfde uitgangspunten, dan nóg wordt iedere uitvoering van afspraken toch met een heel andere insteek gedaan. Emotie en ratio vormen veelal de belangrijkste basis voor tal van verschillen.
De Nederlander redeneert vaak: ik ben de klant, ik heb de portemonnee en in mindere mate "we zijn toch Europa". De Nederlanders is in de communicatie vooral heel direct. Zijn mening steekt hij niet onder stoelen of banken.
De Italiaan reageert niet alleen met de mond maar ook met gebaren. Hij laat u weten: "dit is nu eenmaal Italië. U bent hier te gast. Wij hebben er totaal geen boodschap aan van hoe het in Nederland gaat." Het eergevoel speelt op de achtergrond een grote rol in de nonverbale communicatie. Een directe uitspraak van een Nederlander kan, al of niet terecht, voor heel veel irritatie zorgen bij de Italiaan. 'La bella figura' is belangrijk voor de Italiaan. De Nederlander staat er vervolgens verongelijkt bij.....
Meld u aan voor de nieuwsbrief en ontvang een aantal keer per jaar tips over het aankopen van een tweede huis in Italië. Zo weet u zeker dat u niets mist!