Nergens wordt zo duidelijk hoe groot de verschillen zijn tussen twee landen, als bij de aankoop van een (tweede) huis in Italië, Ook al is de aankoop of verkoop van een huis gebaseerd op dezelfde uitgangspunten, dan nóg wordt iedere uitvoering van afspraken toch met een heel andere insteek gedaan. Emotie en ratio vormen veelal de belangrijkste basis voor tal van verschillen.
De Nederlander redeneert vaak: ik ben de klant, ik heb de portemonnee en in mindere mate "we zijn toch Europa". De Nederlanders is in de communicatie vooral heel direct. Zijn mening steekt hij niet onder stoelen of banken.
De Italiaan reageert niet alleen met de mond maar ook met gebaren. Hij laat u weten: "dit is nu eenmaal Italië. U bent hier te gast. Wij hebben er totaal geen boodschap aan van hoe het in Nederland gaat." Het eergevoel speelt op de achtergrond een grote rol in de nonverbale communicatie. Een directe uitspraak van een Nederlander kan, al of niet terecht, voor heel veel irritatie zorgen bij de Italiaan. 'La bella figura' is belangrijk voor de Italiaan. De Nederlander staat er vervolgens verongelijkt bij.....
Drie tips om cultuurverschillen en miscommunicatie te voorkomen
- Begin nooit een zin met "Bij ons in Nederland". Ban die zin ook uit uw gedachten. Op deze manier start u op een juiste wijze een discussie
- Afspraken zijn van kracht vanaf het moment dat er over is gesproken. Wees dus duidelijk en diplomatiek. Een Nederlander sluit afspraken nagenoeg altijd af met: "Dus.... " Buitenlanders en zeker ook Italianen, zijn niet gewend om vervolgens een samenvatting te krijgen van alle afspraken, gemakshalve inclusief alle onduidelijke afspraken. De aandacht van de Italiaan is allang elders. De kiem voor een misverstand is gelegd.
Op zijn beurt herhaalt een Italiaan minimaal twee keer hetgeen werd afgesproken. Hij betrekt daar ook zijn hele omgeving bij. Een Nederlander verlies hierdoor zijn geduld verliest en staat er hoofdschuddend en ongeconcentreerd bij.
- Vertrouwen is een belangrijke component in een saamhorige Nederlands-Italiaanse relatie. De balans daarin onderkennen is een uitdaging. Vraagt u aan iemand wat iets kost en doet u dat vervolgens ook nog een keer bij iemand anders, dan ervaart de eerste dat als wantrouwen en geen onderdeel van een zakelijke transactie.
Het kiezen van een geometra is daar een mooi voorbeeld van. Elke koper krijgt daarmee te maken. U kiest deze net zo zorgvuldig als dat u uw dokter uitkiest. U doet dit dus niet op basis van de kostenimplicaties. Een geometra wordt vertrouwenspersoon. Hij is een soort van huizendokter die uit uw naam alles rond en in het huis voor u regelt. Hij doet alles wat u zelf niet kunt. Als hij uit uw naam prijzen aanvraagt bij verschillende aannemers, zeg hem dan niet "Bij ons in Nederland"...